L I V I N G

Getting Things Done

Note

Er zijn zoveel dingen die ik zou kunnen doen, die het misschien waard zijn. Er is altijd iets dat voor afleiding zou kunnen zorgen. Muziek, een filmpje op facebook of een interessant artikel. Ik ben mega snel afgeleid en wil het liefst alles zien. Totdat ik opzoek ging naar een manier waardoor ik productiever werd en mijn productiviteit dus omhoog ging, dat vind ik belangrijk. Zeker nu ik bijna een soort freelancer ben geworden. Op maandag en woensdag ochtend heb ik een redactievergadering maar de rest van de week ben ik ‘vrij’. Al die uren bij elkaar is een hoop vrije tijd, toch lijkt de dag altijd te kort.

“Your mind is for having ideas, not holding them” – David Allen

Een tijdje geleden kwam ik de Getting Things Done methode van David Allen tegen. GTD is een management en productiviteits methode die er vanuit gaat dat je hoofd het beste werkt als hij doet waarvoor hij bestemd is. Door regelmatig terug te kijken naar alles dat ooit in je hoofd zat en hierop te reflecteren ontstaat er minder ruis. De methode bestaat uit 5 stappen die je zouden leiden naar een rustiger hoofd.

Capture – Collect what has your attention ● Alles wat je denkt moet je ergens opslaan. Schrijf het in je notities of neem een spraak memo op. Doordat het uit je hoofd is, hoef je er niet meer constant aan te denken en is er ruimte voor andere dingen. Als ik s’avonds in bed lig en ik bedenk me opeens dat ik de volgende ochtend iets echt niet mag vergeten, dan moet ik het opschrijven. Doe ik dat niet dan blijf ik eraan denken en vergeet ik het 9 van de 10 keer alsnog.

Clarify – Process what it means ● Vraag je bij alles dat je hebt opgeschreven of opgeslagen af of je het kunt veranderen in een actie. Kun je het nu meteen doen en duurt het een paar minuutjes? Doe het dan. Geef toe, iedereen heeft wel eens iets op een to do lijst gezet dat je al hebt gedaan om maar alvast iets te kunnen wegstrepen. Guilty!

Organize – Put it where it belongs ● Dit is mijn favoriet en ik hou me hier uitgebreid aan. Zet alle to do’s bij de juiste categorie. Zijn er hoofdstukken die je moet lezen? Zet die op een leeslijst. Mails die beantwoord moeten worden? Maak er een lijst van. Het lijkt misschien overbodig en heel eerlijk, dat dacht ik ook. Maar je zult merken dat het werkt. Het zorgt voor rust in je hoofd.

Reflect – Review frequently ● De volgende stap bij de Getting Things Done methode is het doorlezen van alle lijstjes die je hebt gemaakt. Hou een wekelijkse opschoon sessie, is alles nog relevant? Je zult merken dat veel dingen meteen de prullenbak in kunnen. Iedere dag bedenk ik een op dat moment top idee. Als ik het dan later terug lees denk ik echt ‘??’.

Engage – simply do ● Je kunt wel een schema voor jezelf bedenken maar uiteindelijk komt het er op neer dat je het gewoon moet doen. Niet uitstellen ‘want dat kan morgen ook wel’. Of helemaal nooit meer doen.

Voor mij werkt deze manier heel goed. Nou ben ik altijd iemand geweest die overal lijstjes van maakt en echt alles opschrijft. Zo lijkt het alsof ik alles kan onthouden maar dat is juist dus niet waar. Mijn Iphone puilt figuurlijk uit van de notities. Het is mijn meest gebruikte app en ik ben altijd opzoek naar nieuwe apps en manieren die mijn productiviteit omhoog kunnen halen. Heb jij nog tips? Laat het me weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *