★ Van bank hangen naar vijf keer per week sporten Pt. 1

★ Van bank hangen naar vijf keer per week sporten Pt. 1

Voor zo lang als ik me kan herinneren zit ik liever op de bank dan dat ik ook maar iets actiefs doe. Zo is het altijd geweest en sporten vond ik dan ook nooit leuk. Ik had periodes dat ik twee weken regelmatig iets van sport deed maar dan hield ik het weer voor gezien. Op de basisschool heb ik een tijd gedanst en toen ik iets ouder werd twee jaar gebadmintond maar daar hield het wel bij op. Sporten was niet mijn ding.

Daar is het afgelopen half jaar verandering in gekomen. Na de kerst vakantie besloot ik meer te gaan lopen. Niet hardlopen maar gewoon wandelen. Ik liep voortaan een paar keer per week naar school in plaats van dat ik de bus nam en af en toe ging ik eens een stukje buiten lopen. Daarbij sportte ik af en toe, een stuk of twee keer per week. Alleen als ik daar zin in had wel, nou was dat niet heel vaak dus heel vaak kwam dat niet voor. Ik merkte al meteen dat ik me een stuk energieker voelde en beter in mijn vel zat. Het afgelopen jaar was niet top en ik voelde me niet altijd geweldig. Ik kreeg van verschillende kanten te horen dat ik maar eens moest gaan sporten, dat ik me daardoor een stuk beter zou voelen. Iets meer dan 3 maanden geleden begon ik met regelmatig sporten en nu sport ik minimaal 5 keer in de week. Bijna dagelijks ga ik een stuk lopen of fietsen en ik ben in het algemeen een stuk actiever bezig. Ik weet namelijk dat als ik ga zitten niks doen, ik me een stuk slechter voel en dat doe ik dus ook liever niet.

Je hoort vaak dat je sporten leuk moet gaan vinden en ik geloofde dat nooit. Hoe kan ik dat ooit leuk gaan vinden dacht ik en af en toe denk ik dat nog steeds wel. Sporten opzich is nog steeds niet mijn meest favoriete ding om te doen, maar het gevoel dat ik daarna krijg wel. Na het sporten voel ik me altijd een stuk energieker en gewoon vrolijker en beter. Dus waarom zou ik het dan niet doen toch?

Wat voor sport doe je dan vraag je jezelf misschien af. Nou, wij hebben thuis een cross trainer en daar sta ik een paar keer per week op. Soms vaker en soms minder vaak. Een heel trainingsplan werkt voor mij niet dus doe ik waar ik op dat moment zin in heb. De andere dagen doe ik allerlei spier en conditie oefeningen die je thuis kunt doen. Ik begon met workout video’s van Youtube en nu heb ik inmiddels mijn eigen schema met oefeningen die voor mij werken. Zo sport ik dus 5 keer per week ongeveer 40 minuten. In de ideale wereld zou ik de andere twee dagen van de week ook nog sporten maar af en toe heb je ook rust nodig. Plus soms heb ik ook echt geen zin dus sla ik een dagje over.

Het resultaat? Ik voel me energieker, beter in mijn vel en over het algemeen gewoon beter. Als ik terug ben van vakantie ben ik van plan te gaan beginnen met hardlopen. Dat heb ik al eens eerder een tijdje gedaan en ik vond het toen nieteens zo erg dus waarom ik ben gestopt weet ik niet. Ik wilde nooit opnieuw beginnen omdat mijn conditie dramatisch was maar die is inmiddels een stuk beter en dus ga ik er weer voor. Over een tijdje geef ik je een update van mijn sport avontuur.

Keep you Posted!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *