Mijn vakantie in Portugal

Dit jaar, meer dan ooit, ging ik op zoektocht naar een bestemming voor de zomervakantie. Eerder gingen we altijd naar een camping in Frankrijk en kon ik me richten op een bepaald gebied. Dit jaar gingen we vliegen en zelfs het land was nog niet gekozen. Op 18 juli pakte ik samen met mijn ouders en zusje het vliegtuig richting Faro [Portugal], na een vlucht van 3 uur en een rit met de bus van anderhalf uur kwamen we om 11 uur s’avonds aan bij ons appartement. We sliepen in een appartement in Colina Village, waar ik je in een later artikel meer over vertel. Deze vakantie zou echt een relax vakantie worden en dat is precies wat het werd. Ik ben er tijdens deze vakantie ook achter gekomen dat ik dus echt nooit meer de auto in stap voor een 13 uur durende rit om vervolgens op de camping te gaan zitten.

Voor een aantal dagen hadden we een auto gehuurd om toch nog ergens heen te gaan. Op de tweede dag besloten we naar het dorpje bij ons appartement te gaan. Carvoeiro is een klein vissersplaatsje aan zee in de Algarve in de gemeente Lagoa. Carvoeiro is vooral bekend van de witte huizen gebouwd in en tegen de heuvel aan en de rotsachtige kustlijn. In en rondom Carvoeiro zijn meerdere stranden waar je kunt genieten van de zon die er volop schijnt. De flamingo en zwanen luchtbed trend is ook naar het Zuiden van Europa over gewaaid want op iedere straathoek zit een winkel waar je ze kunt kopen. De vertrouwde bitterbal op de zaterdagavond hoef je niet te missen want aan zee zit een restaurantje waar ze bitterballen en broodjes appelstroop verkopen [Jan Restaurante Praia Carvoeiro AlgarveCarvoeiro 8400, Portugal]. Typisch toeristen winkeltjes vind je ook genoeg, je hoeft er maar bij eentje naar binnen te lopen en je hebt ze allemaal gezien, zeg maar.

Via het centrum van Carvoeiro kun je er ook voor kiezen om via een route van vlonders over rotsen langs de kust te lopen. Je komt dan langs twee afdalingen waar je via trapjes gemaakt in de rotsen naar beneden kunt. Het is op sommige stukken wel even klimmen maar dan kom je wel op mooie stukken in de rotsen. Als je mij een jaar geleden had vertelt dat ik via de rotsen naar beneden zou klimmen had ik je hard uitgelachen want nooit dat ik dat ging doen. Maar ik deed het toch en ik kan je zeggen, het was leuk. Ik ben zelfs nog een stuk de andere kant op gegaan, alleen, waar eigenlijk niet echt een pad was van mensen die er al eerder hadden gelopen.

Zoals je aan het zwembad vaak dingen hoort die je helemaal niet wilt weten, hoorde ik ook iets dat ik wel wilde weten en dat was dat er in de buurt ook een groot winkelcentrum zit. Dat laat ik me geen twee keer zeggen en dus stapte we op zaterdag in de auto richting Aqua Portimão Shopping Centre [R. de São Pedro 72, 8500-448 Portimão, Portugal]. Gratis parkeren kan onder het winkelcentrum en via roltrappen kom je bij de winkels. De huizen en gebouwen in de omgeving van het winkelcentrum zijn allemaal wat vervallen en als je dan het winkelcentrum in loopt is alles opeens modern en nieuwe, dat was wel even apart. Je vind er winkelketens zoals Primark, Berschka en Stradivarius maar ook kleine Spaanse winkeltjes. Op de bovenste verdieping die open is en half overdekt, was het food court met verschillende eet tentjes. In het midden stonden allemaal tafels en zo kan iedereen eten wat hij zelf wil. Nog iets, onder het winkelcentrum zat een Jumbo(?). Misschien ken je het oude logo van de Jumbo nog wel met het olifantje, die gebruiken ze daar nog steeds. Over supermarkten gesproken, bij de Intermarche verkopen ze gewoon hagelslag van de Ruijter, beschuiten van Bolletje en ook Peijnenburg en Conimex hoef je niet te missen. Dat is toch wel iets aparts.

De rest van de vakantie lag ik vooral aan het zwembad bij ons appartement. De vakantie was leuk maar toch denk ik niet dat dit het type vakantie is dat ik het leukst vind. Ik ben echt iemand van de stad en een grote stad was hier niet. Een paar dagen dorpjes bezoeken en luieren bij het zwembad is altijd fijn natuurlijk, maar 10 dagen vind ik daarvoor te lang. Deze week vertel ik je wat meer over het appartement waar wij sliepen en laat ik je de foto’s zien die ik daar maakte.